„Dacia i Dakar są dla siebie stworzone! To będzie nie tylko test wytrzymałości konstrukcji samochodów firmowanych przez markę Dacia, ale także dowód na nasze zaangażowanie w rozwój niskoemisyjnej mobilności. Bardzo cieszymy się, że będziemy startować w Rajdzie Dakar samochodem napędzanym syntetycznym paliwem. Marka Dacia, jej najlepszy team i kierowcy z czołówki rankingu będą zdecydowanymi faworytami rajdu”. Denis LE VOT, PREZES MARKI DACIA
DACIA URUCHAMIA PROGRAM FABRYCZNY Z MYŚLĄ O RAJDZIE DAKAR
Marka Dacia potwierdziła, że od 2025 roku będzie startować w kategorii producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata, których kulminacją jest Rajd Dakar będący bezkompromisowym testem wytrzymałości i solidności konstrukcji samochodów. W Rajdzie Dakar, który jest od ponad 40 lat synonimem wielkiej przygody, startuje co roku 500 zawodników z ponad 60 krajów. To jedyna tego rodzaju impreza.
Rajd Dakar jest doskonałym przykładem wyważenia argumentów „racjonalnych” i „emocjonalnych”, które są kwintesencją marki Dacia.
Rajd terenowy to test ludzkiej wytrzymałości i sportowe doświadczenie, które doskonale wpisuje się w styl marki Dacia. To ogromne emocje i outdoorowa przygoda za kierownicą prototypu terenowego samochodu zaprojektowanego, by radzić sobie w najbardziej ekstremalnych warunkach. To przygoda w duchu eko, bo firmowany przez markę Dacia rajdowy model jest napędzany paliwem syntetycznym. To także przygoda pod hasłem „to, co niezbędne, ale fajne”, której przyświeca ambitny cel i założenie, że to, co zbędne, jest nam niepotrzebne.
Przed rozpoczęciem sezonu 2025, prototypowe modele Dacii zostaną przetestowane podczas Rajdu Maroka w 2024 roku.
Podczas realizacji tego niezwykle ciekawego projektu marka Dacia będzie polegać na kompetencjach Grupy Renault oraz brytyjskiej spółki motoryzacyjnej Prodrive, która słynie z bogatego doświadczenia w opracowaniu prototypów do rajdów terenowych.
Od niemal 40 lat zespół Prodrive jest jednym z głównych graczy na arenie sportów samochodowych na świecie, który wspiera marki w zdobywaniu mistrzowskich tytułów.
Spółka Prodrive jest zaangażowana w przygotowania do Rajdu Dakar i Rajdu Terenowego od 2020 roku. W trzech ostatnich edycjach tej imprezy Sébastien Loeb startował za kierownicą pojazdów zaprojektowanych i serwisowanych przez ekipę Prodrive. Francuski kierowca, który w 2022 i 2023 roku zajął w klasyfikacji rajdu drugą lokatę, jest teraz częścią nowego zespołu Dacia.
SÉBASTIEN LOEB I CRISTINA GUTIERREZ HERRERO
Cristina Gutierrez Herrero była pierwszą Hiszpanką startującą w kategorii samochodów, która ukończyła Rajd Dakar w 2017 roku. Od 2017 do 2023 roku 31-letnia Herrero wzięła udział w siedmiu edycjach Rajdu Dakar i jest niekwestionowaną mistrzynią Hiszpanii w rajdach terenowych (w kategorii kobiet) od 2012 roku.
49-letni francuski kierowca rajdowy Sébastien Loeb był Rajdowym Mistrzem Świata przez dziewięć lat z rzędu, od 2004 do 2012 roku. Ten jeden z najbardziej utytułowanych kierowców w sportach samochodowych jest uznawany za najlepszego kierowcę rajdowego wszech czasów. Sébastien Loeb startuje w Rajdzie Dakar od 2016 roku. Od 2021 rywalizował w Rajdzie Dakar za kierownicą Bahrain Raid Xtreme Hunter, zaprojektowanego i serwisowanego przez brytyjski team Prodrive. Historia sukcesów Sébastiena Loeba i ekipy Prodrive będzie kontynuowana za kierownicą rajdowego modelu Dacia.
PROTOTYP MARKI DACIA ZASILANY PALIWEM SYNTETYCZNYM ARAMCO
Prototyp marki Dacia będzie zasilany paliwem syntetycznym produkowanym przez Aramco, światowego lidera w sektorze energetycznym i produktów chemicznych.
Paliwa syntetyczne dostarczane przez Aramco są produkowane z wykorzystaniem energii odnawialnej (wodoru) z wychwytywaniem CO2, co pozwala uzyskać paliwo o niskiej zawartości związków węgla, kompatybilne z dzisiejszymi silnikami
Rajd Dakar jest idealnym poligonem doświadczalnym dla technologii opracowywanej przez markę Dacia.