12.06.2024
Jakie są zalety i wady tego typu napędu?
Zanim odpowiemy na to pytanie, przyjrzyjmy się zasadom działania samochodów hybrydowych.
Zasada działania
Termin „samochód hybrydowy” odnosi się do pojazdów łączących silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym. W praktyce pojazd hybrydowy składa się z:
Komponenty te umożliwiają przełączanie między trzema rodzajami napędów podczas jazdy: napęd w 100% elektryczny, który wykorzystuje tylko silnik elektryczny do napędzania kół pojazdu; napęd hybrydowy, w której silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy oraz napęd konwencjonalny w 100% spalinowy, który wykorzystuje tylko silnik benzynowy (lub wysokoprężny, chociaż hybrydy dieselowo-elektryczne są rzadkie i mniej wydajne niż hybrydy benzynowo-elektryczne).
Zmiana rodzaju napędu jest zarządzana automatycznie przez pokładowy system elektroniczny, który bierze pod uwagę ukształtowanie terenu, nacisk na pedał przyspieszenia, a także poziom naładowania akumulatora trakcyjnego (którego rolą jest magazynowanie energii elektrycznej).
Warto wiedzieć: pojazdy LPG nie są hybrydami, ponieważ mają tylko jeden silnik. Jest on jednak zasilany z dwóch oddzielnych zbiorników: zbiornika benzyny i zbiornika LPG (skroplonego gazu ropopochodnego). Mówimy zatem o pojazdach dwupaliwowych. Podobnie jak samochody hybrydowe, pojazdy LPG oferują korzyści ekologiczne i ekonomiczne.
Jakie są różnice w jeździe między hybrydą bez możliwości ładowania a hybrydą z możliwością ładowania?
Najpopularniejszymi typami pojazdów hybrydowych na rynku są hybrydy typu „full hybrid” i hybrydy typu „plug-in hybrid”. Główną różnicą jest metoda ładowania.
W obydwu typach pojazdów akumulator trakcyjny jest ładowany podczas faz zwalniania i poprzez tak zwane hamowanie „regeneracyjne”, które przekształca energię kinetyczną w energię elektryczną. Dzięki temu energia elektryczna jest ładowana automatycznie, bez konieczności interwencji kierowcy podczas jazdy.
Pojazdy full hybrid wykorzystują zatem tylko dwa rodzaje ładowania opisane powyżej, dlatego są one również znane jako „samoładujące się hybrydy”.
Z drugiej strony hybrydy typu „plug-in hybrid” oferują trzecią, całkowicie ręczną metodę ładowania: podłączenie akumulatora do publicznego lub domowego punktu ładowania (stąd termin „plug-in”, który oznacza „podłączenie urządzenia elektrycznego do źródła energii elektrycznej”).
Warto wiedzieć: istnieje inny typ samochodu hybrydowego, znany jako mild hybrid (miękka hybryda). W miękkich hybrydach silnik benzynowy pracuje w sposób ciągły i jest wspomagany przez elektryczny rozrusznik-alternator podczas najbardziej energochłonnych faz jazdy, takich jak ruszanie lub przyspieszanie.
Jakie są różnice między samochodem hybrydowym a modelem w 100% elektrycznym?
Duża różnica polega na tym, że hybryda wykorzystuje trzy różne napędy (100% elektryczny, hybrydowy, 100% spalinowy) dzięki połączeniu dwóch rodzajów silnika (silnik spalinowy i silnik elektryczny).
Samochód elektryczny ma jeden silnik, a zatem do poruszania się wykorzystuje wyłącznie napęd elektryczny.
W porównaniu z pojazdami w 100% spalinowymi
*Nowe silniki spalinowe Dacia są wyposażone w technologie ograniczające emisję zanieczyszczeń i cząstek stałych. Celem jest uczynienie pojazdów w 100% spalinowych tak przyjaznymi dla środowiska, jak to tylko możliwe. Więcej informacji tutaj.
W porównaniu z pojazdami w 100% elektrycznymi
W porównaniu z pojazdami w 100% spalinowymi
W porównaniu z pojazdami w 100% elektrycznymi
Te dwa typy silników są opcjami do rozważenia, jeśli kiedykolwiek będziesz chciał odejść od napędu w 100% spalinowego. W różnym stopniu każdy z nich oferuje korzyści ekologiczne i ekonomiczne.
Opcja w 100% elektryczna jest bardziej ekologiczna, podczas gdy hybryda oferuje niezaprzeczalną elastyczność. Aby podjąć decyzję, zastanów się, w jaki sposób korzystasz z samochodu, jakie odległości pokonujesz najczęściej, w jakim środowisku jeździsz (miasto; autostrada...), a przede wszystkim nie wahaj się poprosić o radę profesjonalnego dealera samochodowego. Eksperci Dacia w Twoim salonie będą w stanie poprowadzić Cię w kierunku rozwiązania, które najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Hybryda plug-in ma większy zasięg elektryczny niż pojazd bez możliwości ładowania z gniazda, ale podobnie jak w przypadku samochodu elektrycznego, jego akumulator musi być regularnie ładowany w publicznym lub prywatnym punkcie ładowania.
Hybryda bez możliwości ładowania z gniazda, czyli samoładująca się (full hybrid) jest praktyczną, nieograniczającą opcją, ponieważ kierowca może korzystać z zalet hybrydowego układu napędowego bez konieczności planowania ładowania.
Warto wiedzieć: miękkie hybrydy, korzystające cały czas z silnika benzynowego, są mniej ekonomiczne niż pełne hybrydy i hybrydy plug-in, zarówno pod względem zużycia paliwa, jak i emisji CO2.
Gama samochodów hybrydowych Dacia składa się z modeli samoładujących się pełnych hybryd o zasięgu wynoszącym średnio 800 km. Podobnie jak wszystkie hybrydy bez ładowania z gniazda, ładują się one podczas jazdy, bez jakiejkolwiek ingerencji ze strony kierowcy.
Samochody hybrydowe oferują szereg korzyści: środowiskowych, ekonomicznych i związanych z komfortem jazdy.
W porównaniu z modelami elektrycznymi, pojazdy hybrydowe mają szereg wad (np. niższe dopłaty do zakupu, wyższa emisja CO2), oferując jednocześnie większy zasięg.
Średnia cena zakupu jest nadal wyższa niż w przypadku pojazdu w 100% spalinowego (który zanieczyszcza mniej niż wcześniej, dzięki niedawnym ulepszeniom technologicznym), ale oferują one znaczne oszczędności w codziennym użytkowaniu.
Wybór odpowiedniego systemu napędowego wymaga zestawienia zalet i wad każdego z nich, biorąc pod uwagę budżet i codzienne użytkowanie.