Jakie są zalety i wady pojazdów hybrydowych?

12.06.2024

Dacia hybrydowa

Jakie są zalety i wady pojazdów hybrydowych?

Jakie są  zalety i wady tego typu napędu?

Zanim odpowiemy na to pytanie, przyjrzyjmy się zasadom  działania samochodów hybrydowych.

Czym jest samochód hybrydowy?

Zasada działania


Termin „samochód hybrydowy” odnosi się do pojazdów łączących silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym. W praktyce pojazd hybrydowy składa się z:

  • silnika spalinowego (zazwyczaj benzynowy);
  • silnika elektrycznego;
  • akumulatora trakcyjnego.

Komponenty te umożliwiają przełączanie między trzema rodzajami napędów podczas jazdy: napęd w 100% elektryczny, który wykorzystuje tylko silnik elektryczny do napędzania kół pojazdu; napęd hybrydowy, w której silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy oraz napęd konwencjonalny w 100% spalinowy, który wykorzystuje tylko silnik benzynowy (lub wysokoprężny, chociaż hybrydy dieselowo-elektryczne są rzadkie i mniej wydajne niż hybrydy benzynowo-elektryczne).


Zmiana rodzaju napędu jest zarządzana automatycznie przez pokładowy system elektroniczny, który bierze pod uwagę ukształtowanie terenu, nacisk na pedał przyspieszenia, a także poziom naładowania akumulatora trakcyjnego (którego rolą jest magazynowanie energii elektrycznej).


Warto wiedzieć: pojazdy LPG nie są hybrydami, ponieważ mają tylko jeden silnik. Jest on jednak zasilany z dwóch oddzielnych zbiorników: zbiornika benzyny i zbiornika LPG (skroplonego gazu ropopochodnego). Mówimy zatem o pojazdach dwupaliwowych. Podobnie jak samochody hybrydowe, pojazdy LPG oferują korzyści ekologiczne i ekonomiczne.


Jakie są różnice w jeździe między hybrydą bez możliwości ładowania a hybrydą z możliwością ładowania?


Najpopularniejszymi typami pojazdów hybrydowych na rynku są hybrydy typu „full hybrid” i hybrydy typu „plug-in hybrid”. Główną różnicą jest metoda ładowania.


W obydwu typach pojazdów akumulator trakcyjny jest ładowany podczas faz zwalniania i poprzez tak zwane hamowanie „regeneracyjne”, które przekształca energię kinetyczną w energię elektryczną. Dzięki temu energia elektryczna jest ładowana automatycznie, bez konieczności interwencji kierowcy podczas jazdy.

Pojazdy full hybrid wykorzystują zatem tylko dwa rodzaje ładowania opisane powyżej, dlatego są one również znane jako „samoładujące się hybrydy”.

Z drugiej strony hybrydy typu „plug-in hybrid” oferują trzecią, całkowicie ręczną metodę ładowania: podłączenie akumulatora do publicznego lub domowego punktu ładowania (stąd termin „plug-in”, który oznacza „podłączenie urządzenia elektrycznego do źródła energii elektrycznej”).

 

Warto wiedzieć: istnieje inny typ samochodu hybrydowego, znany jako mild hybrid (miękka hybryda). W miękkich hybrydach silnik benzynowy pracuje w sposób ciągły i jest wspomagany przez elektryczny rozrusznik-alternator podczas najbardziej energochłonnych faz jazdy, takich jak ruszanie lub przyspieszanie.

 

Jakie są różnice między samochodem hybrydowym a modelem w 100% elektrycznym?

 

Duża różnica polega na tym, że hybryda wykorzystuje trzy różne napędy (100% elektryczny, hybrydowy, 100% spalinowy) dzięki połączeniu dwóch rodzajów silnika (silnik spalinowy i silnik elektryczny).

 

Samochód elektryczny ma jeden silnik, a zatem do poruszania się wykorzystuje wyłącznie napęd elektryczny.
 

Główne zalety napędu hybrydowego

W porównaniu z pojazdami w 100% spalinowymi

  • Pojazdy hybrydowe nie emitują CO2, gdy są napędzane wyłącznie energią elektryczną. Kiedy przełączają się na napęd hybrydowy, emitują mniej niż pojazdy w 100% spalinowe*. Ten typ silnika oferuje zatem korzyści ekologiczne.
  • W fazach, w których pojazd korzysta w 100% z napędu elektrycznego, kierowca korzysta z zalet jazdy elektrycznej: bardziej dynamicznego przyspieszenia oraz płynniejszej i cichszej jazdy.
    • W przypadku napędu elektrycznego silnik spalinowy nie jest w ogóle używany; w przypadku napędu hybrydowego jest on używany w mniejszym stopniu niż w samochodzie w 100% spalinowym. W obu przypadkach zwiększa to trwałość części. Silnik elektryczny, jest on tańszy w utrzymaniu niż silnik spalinowy, ponieważ jest prostszy w budowie.
  • Samochód hybrydowy zużywa do 40% mniej paliwa niż samochód spalinowy. Dzięki temu tankowanie paliwa jest o wiele rzadsze.

 

*Nowe silniki spalinowe Dacia są wyposażone w technologie ograniczające emisję zanieczyszczeń  i cząstek stałych. Celem jest uczynienie pojazdów w 100% spalinowych tak przyjaznymi dla środowiska, jak to tylko możliwe. Więcej informacji tutaj.

 

W porównaniu z pojazdami w 100% elektrycznymi

  • Połączony zasięg silnika spalinowego i elektrycznego oznacza, że pojazdy hybrydowe mają większy zasięg niż samochody w 100% elektryczne. A jeśli silnik elektryczny, w przypadku całkowitego rozładowania akumulatora, przestanie działać, samochód będzie kontynuował jazdę wykorzystując w 100% napęd spalinowy.
  • Dla kierowcy przyzwyczajonego do samochodów z silnikiem wysokoprężnym lub benzynowym, samoładujące się hybrydy stanowią mniejszą, a nawet nieistotną zmianę nawyków w porównaniu z pojazdami w 100% elektrycznymi, ponieważ nie jest wymagane żadne działanie w celu naładowania akumulatora.
     

Główne wady napędu hybrydowego

W porównaniu z pojazdami w 100% spalinowymi

  • Średnio, porównując dwa pojazdy o podobnym zasięgu i stylu nadwozia, samochód hybrydowy jest droższy w zakupie niż samochód spalinowy. (Pamiętaj, że ta różnica będzie amortyzowana przez lata, dzięki oszczędnościom na użytkowaniu - utrzymanie samochodu; paliwo - wspomniane powyżej.)
  • W niektórych modelach hybrydowych obecność akumulatora trakcyjnego w bagażniku zmniejsza dostępną przestrzeń. Wada ta zanika jednak w najnowszych pojazdach; na przykład w nowym Jogger Hybrid akumulator umieszczono pod podłogą bagażnika. Nie ma więc straty miejsca.

 

W porównaniu z pojazdami w 100% elektrycznymi

  • Samochód w 100% elektryczny nie emituje CO2 ani cząstek stałych podczas jazdy. Zalety te dotyczą tylko samochodów hybrydowych podczas jazdy w trybie w 100% elektrycznym, który nie jest stały. Pojazdy elektryczne są zatem bardziej przyjazne dla środowiska niż ich hybrydowi kuzyni.
  • Zakup samochodu hybrydowego (nowego lub używanego) nie daje dostępu do rządowej dopłaty na zakup samochodu elektrycznego.

Jak wybrać między pojazdem hybrydowym a w 100% elektrycznym?

Te dwa typy silników są opcjami do rozważenia, jeśli kiedykolwiek będziesz chciał odejść od napędu w 100% spalinowego. W różnym stopniu każdy z nich oferuje korzyści ekologiczne i ekonomiczne.


Opcja w 100% elektryczna jest bardziej ekologiczna, podczas gdy hybryda oferuje niezaprzeczalną elastyczność. Aby podjąć decyzję, zastanów się, w jaki sposób korzystasz z samochodu, jakie odległości pokonujesz najczęściej, w jakim środowisku jeździsz (miasto; autostrada...), a przede wszystkim nie wahaj się poprosić o radę profesjonalnego dealera samochodowego. Eksperci Dacia w Twoim salonie będą w stanie poprowadzić Cię w kierunku rozwiązania, które najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
 

Jaka jest główna różnica między samoładującą się hybrydą a hybrydą plug-in?

Hybryda plug-in ma większy zasięg elektryczny niż pojazd bez możliwości ładowania z gniazda, ale podobnie jak w przypadku samochodu elektrycznego, jego akumulator musi być regularnie ładowany w publicznym lub prywatnym punkcie ładowania.


Hybryda bez możliwości ładowania z gniazda, czyli samoładująca się (full hybrid) jest praktyczną, nieograniczającą opcją, ponieważ kierowca może korzystać z zalet hybrydowego układu napędowego bez konieczności planowania ładowania.

 

Warto wiedzieć: miękkie hybrydy, korzystające cały czas z silnika benzynowego, są mniej ekonomiczne niż pełne hybrydy i hybrydy plug-in, zarówno pod względem zużycia paliwa, jak i emisji CO2.
 

Zalety hybrydowego modelu Dacia

Gama samochodów hybrydowych Dacia składa się z modeli samoładujących się pełnych hybryd o zasięgu wynoszącym średnio 800 km. Podobnie jak wszystkie hybrydy bez ładowania z gniazda, ładują się one podczas jazdy, bez jakiejkolwiek ingerencji ze strony kierowcy.


Odkryj technologię hybrydową i modele Dacia
 

Pamiętaj

Samochody hybrydowe oferują szereg korzyści: środowiskowych, ekonomicznych i związanych z komfortem jazdy.


W porównaniu z modelami elektrycznymi, pojazdy hybrydowe mają szereg wad (np. niższe dopłaty do zakupu, wyższa emisja CO2), oferując jednocześnie większy zasięg.


Średnia cena zakupu jest nadal wyższa niż w przypadku pojazdu w 100% spalinowego (który zanieczyszcza mniej niż wcześniej, dzięki niedawnym ulepszeniom technologicznym), ale oferują one znaczne oszczędności w codziennym użytkowaniu.


Wybór odpowiedniego systemu napędowego wymaga zestawienia zalet i wad każdego z nich, biorąc pod uwagę budżet i codzienne użytkowanie.