23.10.2024
Jakie są korzyści z LPG?
Jazda pojazdem z fabryczną instalacją LPG oferuje szereg korzyści ekologicznych i ekonomicznych. Zanim przejdziemy do szczegółów, przyjrzyjmy się, czym jest LPG i jak działają pojazdy, które są nim napędzane.
Skroplony gaz ropopochodny, znany również jako LPG, składa się z dwóch lekkich węglowodorów: butanu (około 80%) i propanu (około 20%), wytwarzanych w procesie rafinacji ropy naftowej i przetwarzania gazu ziemnego.
Lepiej znany jako paliwo do przygotowania ciepłej wody lub ogrzewania, LPG jest również stosowany jako paliwo silnikowe w tak zwanej kategorii paliw alternatywnych. Mówimy więc o LPG-c, czyli „paliwo LPG”. LPG nie jest tak powszechnie dostępny na rynku jak olej napędowy czy benzyna, ale przekonuje do siebie coraz większą liczbę kierowców - w Europie sprzedano 15 milionów samochodów, a na całym świecie od 20 do 30 milionów.
Pojazdy zasilane LPG są dwupaliwowe, tzn. wykorzystują dwa rodzaje paliwa. Dlatego są one wyposażone w dwa zbiorniki: jeden zawiera LPG, drugi benzynę lub, rzadziej, olej napędowy. Silnik jest zasilany kolejno z każdego ze zbiorników. Podczas rozruchu zawsze wykorzystywany jest zbiornik benzyny.
W związku z tym precyzyjniej jest mówić o pojazdach benzynowych wykorzystujących LPG niż o pojazdach napędzanych LPG.
Dobrze wiedzieć:
Mniejsza emisja CO2
Podczas korzystania ze zbiornika LPG pojazd napędzany LPG emituje mniej CO2 niż pojazd napędzany benzyną.
Mniej drobnych cząsteczek i tlenku azotu
Drobne cząsteczki powstające w wyniku spalania paliwa mają udowodniony wpływ na jakość powietrza, jednak pojazd napędzany LPG nie emituje praktycznie żadnych zanieczyszczeń (około 10 razy mniej niż samochód benzynowy). Jego wyniki pod tym względem są również lepsze niż w przypadku samochodów z silnikiem wysokoprężnym z filtrem cząstek stałych.
Tlenek azotu jest kolejnym zanieczyszczeniem, które jest szkodliwe dla środowiska. Silnik LPG emituje (co najmniej) 13 razy mniej niż pojazd z silnikiem wysokoprężnym.
Cena LPG na stacjach benzynowych jest znacznie niższa niż cena benzyny i oleju napędowego. W rezultacie wydatki na paliwo kierowcy korzystającego z LPG są o około 20-30% niższe niż w przypadku kierowcy korzystającego z „konwencjonalnego” samochodu z silnikiem spalinowym.
Łatwość użytkowania
Korzystanie z samochodu napędzanego LPG jest bardzo proste. Zmiana paliwa benzyna/LPG odbywa się ręcznie poprzez naciśnięcie odpowiedniego przełącznika. Przy kolejnych rozruchach, wybrany tryb jest przywracany automatycznie. Jeśli zbiornik LPG jest pusty, pojazd automatycznie przełącza się na tryb w 100% benzynowy. Częstotliwość obsługi technicznej jest identyczna jak w przypadku samochodów benzynowych.
Większy zasięg
Ponieważ oba zbiorniki są połączone, samochód napędzany benzyną-LPG ma większy zasięg niż jego odpowiednik napędzany w 100% benzyną.
Mniejsza pomoc przy zakupie w porównaniu z samochodem elektrycznym
Pojazdy dwupaliwowe napędzane benzyną i LPG otrzymują zazwyczaj mniejszą pomoc przy zakupie niż samochody elektryczne, które nie emitują CO2 podczas jazdy.
Liczba stacji
Sieć stacji LPG jest w Polsce bardzo dobrze rozwinięta. Poza granicami kraju stacji LPG jest mniej niż stacji benzynowych, Diesla i ładowania pojazdów elektrycznych, wciąż jednak jest ich 33 000 w Europie i 55 000 na całym świecie. Co więcej, wraz ze wzrostem liczby pojazdów napędzanych benzyną-LPG, liczba stacji wyposażonych w specjalne pompy powinna stopniowo rosnąć w nadchodzących latach.
Warto wiedzieć: pojazd napędzany benzyną-LPG może się poruszać korzystając wyłącznie ze zbiornika benzyny. Nie należy więc się denerwować, jeśli w trakcie podróży okaże się, że zbiornik LPG jest pusty, a w pobliżu nie ma żadnej stacji.
Cena zakupu pojazdu
W momencie zakupu pojazd napędzany benzyną oraz LPG jest zazwyczaj nieco droższy niż jego odpowiednik napędzany tylko benzyną, jednak oszczędności w kosztach paliwa stopniowo niwelują tę różnicę.
Pamiętaj
Dzięki lepszemu bilansowi ekologicznemu, znacznym oszczędnościom na kosztach paliwa i większemu zasięgowi, jazda na LPG oferuje szereg korzyści w porównaniu z samochodami napędzanymi w 100% benzyną lub olejem napędowym. Ten układ napędowy jest zatem interesującą opcją w ramach ekologicznej transformacji sektora motoryzacyjnego, obok w 100% elektrycznych i hybrydowych układów napędowych (na ten temat czytaj: „ Zalety pojazdów hybrydowych”).
30.09.2024